Onze reis door Zuid-Amerika

Fan van Bolivia

Ja, we hebben het erg naar onze zin! In dit verhaal kun je lezen hoe we Bolivia beleven. We genieten ook erg van jullie reacties op onze weblog, dank daarvoor!

Waar zijn we geweest in Bolivia?

• De bedrijvige en heel warme stad Santa Cruz.
  • De mooie stad Sucre.
  • Op doorreis door de enorm grote stad La Paz.
  • Enkele dagen in het bergdorp Sorata.
  • Nu logeren we aan het meer van Titicaca, in het stadje Copacabana.

Hoe hebben we de locale middenstand gesteund?

• We zijn inmiddels alledrie naar de kapper geweest. En Miriam heeft haar eerste manicure gehad. Miriam heeft bovendien 5 dagen priveles Spaans gehad: heerlijk!
  • Marijne kocht haarspeldjes en een balletje. We kochten films op DVD om thuis Spaans te kunnen blijven oefenen.
  • We genoten van de voorstelling met dansen uit heel Bolivia.
  • We maakten veel taxiritjes in deze steden met steile straten. De kleermaker maakte Miriams jaszak en de rits van Etiennes dag-rugzak heel vakkundig. We laten trouwens wekelijks onze was doen bij een wasserette. En natuurlijk hebben we veel restaurantjes en cafeetjes aangedaan!

Wat deden we verder in Sucre?

• Marijne is een ochtendje naar de kleuterschool geweest.
  • Miriam heeft keurig haar huiswerk gemaakt!
  • Etienne en Marijne voetbalden veel op de pleinen. En, wat blijkt? Boliviaanse kinderen houden ook van voetballen!
  • We waren te gast bij een centrum dat zorgt voor kinderen die werken op straat. Denk bijvoorbeeld aan schoenenpoetsers en snoepverkopers. De kinderen krijgen tussen de middag op het centrum te eten en ze kunnen er spelen. Ook houdt de leiding van het centrum contact met de ouders en met de school. Het was een boeiend bezoek.
  • We bezochten ook het platteland van Bolivia. Zo waren we bijvoorbeeld in de mijnwerkersstad Potosi en de warmwaterbaden van Miraflores. De landschappen van Bolivia zijn minstens zo mooi als die van Argentinië, maar in Bolivia is het iets minder toeristisch aangepakt.
  • Tot slot, we beloofden onszelf om tijdens een volgende reis terug te komen in Bolivia!

Welke vragen stelden jullie aan het panel?

• Waar logeren we? We merken dat het belangrijk is om een fijne logeerplek te hebben. We bezuinigen dan ook niet op een fijne schone kamer, eigen badkamer en goede locatie. Even afkloppen, maar we zijn alledrie niet echt ziek geweest!
  • Wat voor weer is het? Overdag is het met de stralende zon heerlijk warm, ruim boven de 20 graden. ‘s Nachts koelt het behoorlijk af in de plaatsen waar we de afgelopen week waren. Soms tot net boven het vriespunt! We hebben ervoor gekozen om geen malariagebieden aan te doen, daarom verblijven we redelijk hoog. En dat maakt het kouder!
  • Waar staat SILA voor? Tja, dat antwoord staat al in onze eerste verhalen!

En, we hebben een vraag voor jullie. In Potosi zagen we het hoogste voetbalveld ter wereld. Dat lag op 4130 meter hoogte. Wat denken jullie? Heeft Nederland de laagste voetbalvelden ter wereld?

Nu logeren we aan het meer van Titicaca, in Copacabana. We zijn hier op meer dan 4000 meter hoogte. Miriam had een beetje last van hoogteziekte. Ondertussen hebben Etienne en Marijne algewaterfietst op het meer van Titicaca.

Over een paar dagen reizen we door naar Peru. We houden jullie op de hoogte!

Veel groeten van Etienne, Miriam en Marijne

Elles

Ik vind het altijd een feestje om jullie weer te mogen lezen. Je schrijft leuk, Miriam. Een talent, daar moet je iets mee doen...

Ga lekker door met genieten en tot ziens.
Liefs, Elles

Sasscha

Lieve Etienne, Miriam en Marijne,
Ik geniet van jullie reisverhalen en natuurlijk ook van de mooie foto's! Fijn om te lezen dat het zo goed met jullie gaat!
Sascha

tante Ine en oom Jac

Etienne, Miriam en Marijne,
Schitterend jullie verhaal én de foto's. Ik zou zo willen overvliegen om mee te genieten. Leuk Miriam dat jij huiswerk mag maken en de andere 2 niet en dat ook nog op de foto vastleggen!!!! Wat zullen jullie moeten acclimatiseren als jullie weer terug zijn, maar denk daar nog maar niet aan, geniet maar heerlijk met z'n drietjes!!!
Groetjes, tante Ine en oom Jac

Lieke, Daan, Erik en Noella

Dag wereldburgers,

Zo uit jullie verhalen te horen is Bolivia echt de moeite waard en de foto's bewijzen dat dan ook. Lieke is nu een grote fan van Dora en roept de hele dag in vreemde talen "dag", Spaans zit daar nog niet bij, dus dat kan Marijne haar leren. Veel liefs,

Lieke, Daan, Erik en Noella

Elien Vugts

Hallo Etienne en Miriam,

Wat ontzettend leuk om al jullie enthousiaste verhalen te lezen, om jaloers op te worden!! Vooral als je jullie verhalen leest op maandagochtend op kantoor terwijl het buiten regent.......... Groetjes Elien

Jessica

Klinkt heerlijk en fantastisch allemaal!
Geniet ervan!
liefs
Jessica

tante Gerrie en oom Arie

Leuk weer wat van jullie te horen. Marijne zal dat Spaans wel spelenderwijs leren he. En jij maar blokken Miriam. Heb je nog last van hoogteziekte? Dan maar veel cocathee drinken, dat heb ik ook gedaan toen we in Peru zaten op die hoogte. Jullie zullen wel opvallen tussen al die donkere mensen, met jullie blonde koppen, en fijn voor Marijne dat de kindjes ook daar mee voetballen. We wachten weer met spanning op jullie volgende avonturen, veel liefs Arie en Gerrie

Jennie

Hallo Etienne, Miriam en Marijne,

De verhalen en foto´s zijn zo levendig, ik zie het plaatje al helemaal voor me! Heerlijk om zo´n lange tijd met elkaar te genieten van zoveel mooie dingen.

liefs
Jennie

Camiel, Esther en Elmar

Hé Silaatjes,

Het is heel aantrekkelijk om een Bossche bol bij jullie in Peru te komen eten. Wij hebben plannen genoeg, dus dat kan er ook nog wel bij. Of maken jullie anders op de terugweg een stop op Bonaire? Dan trakteren wij op heerlijke moorkoppen!

Geniet nog van de komende tijd. We blijven jullie volgen (op internet).

Camiel, Esther en Elmar

Martha

Hoi Miriam,

alvast van harte gefeliciteerd met je 37e verjaardag! Bijzondere omstandigheden om het te vieren met jullie drietjes. Geniet ervan, samen met Etienne en Marijne!

liefs, Martha

Carlijn

Lieve Miriam,
Gefeliciteerd met je verjaardag morgen!
Ben benieuwd hoe het is om 37 te worden.
Geniet er maar weer goed van tussen de Latino's!
Carlijn

tante Anny en oom Ton

dag wereldreizigers!
leuk om jullie bevenissen te lezen.
en om dat samen met Marijne nu te kunnen doen, voordat ze naar school gaat.
Miriam, voor jou een fijne verjaardag toegewenst morgen samen met Etienne en Marijne.
groeten uit Balkum

pjotr

Van Harte gefeliciteerd met je 37ste verjaardag Miriam
dat is nog eens een verjaardag vieren zo ver weg van familie en vrienden. hoop dat je toch een fijne dag hebt
samen met Etienne en Marijne

groeten Jolanda en Peter

tante Ine en oom Jac

Miriam, proficiat met je 37ste verjaardag. Deze verjaardag zul je wel nooit vergeten, samen met jullie drietjes. Jarig zijn tijdens een vakantie waar jullie zo naar hebben uitgekeken. Maak er een mooie dag van. Groetjes aan Etienne en Marijne.
Tante Ine en oom Jac.

Imre van den Dop

Miriam, gefeliciteerd met je verjaardag! Ik wens je een fijne dag, geniet ervan samen met Etienne en Marijne.
Echt heel erg leuk om jullie verhalen te lezen, en wat een prachtige foto's! Ik blijf jullie volgen!

groetjes, Imre

WELT

Hey Miriam,

Van harte gefeliciteerd met je 37 jonge lentes!
Ik wilde je op hyves krabbelen, maar daar ben jij ook niet meer actief in. Dit is natuurlijk veel leuker.
Aan opa vertelde ik dat je vandaag jarig bent en hij zei dat er nog wel een kwatta voor je in de kast ligt als je terug komt. Hij wist zich nog wel te herinneren dat jullie geweest waren net voor jullie vertrek.
Een fijne verjaardag toegewenst samen met Etienne en Marijne.
Groet,
Els

Martine

Lieve Miriam,

Gefeliciteerd nog met je verjaardag! Fijn he, om 37 te zijn?! Leuk verhaal weer van jullie.
Hier gaat het ook allemaal prima! Marieke vermaakt zich elke dag op school, heeft veel slaap nodig (hoor je dat Marijne, als je naar school gaat, gaan papa en mama je om half 8 wakker schudden omdat je dan naar school moet.....) en wil 's middags alleen maar met Iris spelen, die ze ook al de hele dag op school ziet. Marieke heeft een rubber roeiboot voor haar verjaardag gehad en daar maken we vaak het water rondom ons huis onveilig mee. Vooral Eric vindt het een hit, hij wil graag voor vaderdag een buitenboordmotor, haha.
Verder moeten we op zoek naar een nieuwe oppas omdat onze huidige ermee ophoudt. Jammer jammer, maar hopelijk vinden we weer een lieve nieuwe.
Op het werk is het nog steeds heel leuk. Ik ben voor het eerst in Enschede geweest vorige week om een planning te maken voor de 6 vakken die ik ga doen. Ben al begonnen met signalen en transformaties, complexe getallen fourier transformaties en andere lolligheden...leuker kunnen we het niet maken (en moeilijker ook niet ;-))
Fijn dat alles nog steeds goed is met jullie. Blijf goed op elkaar passen en blijf lekker schrijven en foto's maken, maar vooral: blijf lekker genieten!
veel liefs,
Martine

Mirjan

Lieve Mir,

Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! Veel groetjes aan Marijne en Etienne. Genietze :-)

mir

Jos, Cisca, Tamara en Daphne Rozenburg

Erg leuk om jullie verhalen te lezen! We zijn via Ton en Youette op jullie site geattendeerd. Wat een geweldige manier om de wereld te verkennen. We moesten gelijk terugdenken aan jullie bezoek aan ons in Curacao.
Wij wensen jullie nog een geweldige tijd toe en zullen de verhalen met veel interesse lezen.

groetjes uit Leidschendam!